Studeren in Denemarken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Bas Senden - WaarBenJij.nu Studeren in Denemarken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Bas Senden - WaarBenJij.nu

Studeren in Denemarken

Blijf op de hoogte en volg Bas

24 Oktober 2015 | Denemarken, Århus

Op het moment dat ik een blog ga schrijven vraag ik me vaak af.. Zijn al die verhalen over wat ik hier gedaan en gezien heb wel zo interessant. In een tijd dat iedereen de wereld over reist en terug komt met mooie verhalen uit verre landen lijkt niks meer te verbazen. Wat is dan wel interessant voor mensen om te lezen? Ik verwacht dat iedereen een ander antwoord heeft op deze vraag..

Ik zou zeggen dat het interessant is om te horen wat er nou eigenlijk geleerd is na al die mooie ervaringen, reizen en indrukken. Over één ding ben ik zeker. Het is het waard om naar het buitenland te gaan en jezelf over te geven aan een andere cultuur. Zelfs in een land als Denemarken waar de cultuur redelijk hetzelfde is als in Nederland is er nog veel te leren.

Een ding wat ik geleerd heb in Denemarken is het leven als een echte student. Een voorbeeld hiervan: Nog nooit in mijn leven had ik gelift. Het leek me ongemakkelijk en vreemd om langs de weg te staan totdat mensen zouden stoppen en dan bij een compleet vreemde in de auto te stappen. En ik kan jullie vertellen, de eerste keer voelt dit ook zeker zo! Maar door dit te proberen kwam ik erachter dat dit niet alleen een goedkope manier is om rond te reizen. Het is een manier om het land, de mensen en de cultuur beter te leren kennen. Om gesprekken aan te gaan met mensen waarmee je normaal nooit in gesprek zou gaan. Om je over te geven aan de goedwilligheid van degene die langs rijden. Ik kan jullie dan ook allemaal aan raden dit een keer te proberen, maar wel altijd samen met iemand! Ondertussen heb ik de nodige uren door Denemarken en Zweden gelift en hoewel het niet altijd gaat als gepland heb ik nog geen écht slecht verhaal te vertellen hierover!

Verder ben ik nu bijna 3 maanden in Denemarken en ik begin te merken dat het allemaal ‘’normaal’’ begint te worden. Het valt me op dat als je in een ander land woont, je na een tijd terug valt op je sport, je eetgewoontes, je routines. Veel van die routines zijn natuurlijk wel veranderd. De auto en OV zijn ingeruild voor de fiets en liften. Een appartement samen met één persoon is ingeruild voor een dorm met twaalf personen waar altijd wel wat te doen is. En op het moment dat je je boodschappenlijstjes in het Engels begint te schrijven besef je dat dit de taal wordt waarin je langzaam begint te denken en dromen.

En laat nou juist het wisselen van deze routines hetgeen zijn waarvan je het meeste leert. Een dergelijke wisseling vond vorige week plaats. Toen we de school inruilde voor drie weken stage, waarvan nu de eerste week voorbij is. Ik loop stage in een kinderdagverblijf.. nog nooit heb ik met zo een jonge kinderen gewerkt dus ik was natuurlijk best nerveus. Daar kwam nog bij dat ik de taal natuurlijk niet spreek en dat ik het moest hebben van non verbale communicatie! Ondertussen is er een week voorbij en de communicatie met de kinderen gaat steeds makkelijker, maar deze stage laat zeker zien hoe erg we afhankelijk zijn van onze eigen taal om sociaal te zijn met andere!

Er zijn een aantal punten die me opvielen in het KDV en die misschien wel interessant zijn voor o.a. mijn studiegenoten op Fontys. (De kinderen blijven tot 6 jaar in een KDV en gaan dan pas naar de basisschool!) Een punt is dat kinderen hier altijd veel tijd buiten doorbrengen. Ze spelen in de ochtend anderhalf uur buiten en dan vrijwel de hele middag. Meer dan de helft van de tijd die ze doorbrengen in het KDV zijn ze buiten! Ook is er weinig speelgoed voor de kinderen en richt het KDV zich heel sterk op de sociale omgang en ontwikkeling en niet zozeer op educatieve activiteiten. Hierbij komt nog dat de kinderen ontzettend gezond eten. Ze krijgen geen drinken mee, maar drinken altijd water. Geen snoep of zoetigheid, dat is ingeruild voor rauwe groenten zoals wortels, komkommer en paprika. Door al deze punten samen vindt ik het niet raar dat de kinderen hier helemaal niet veel ruzie maken en ook niet druk zijn. Dit laat zeker zien dat we veel kunnen leren van andere landen en instellingen en de manier waarop zij te werk gaan!

Uiteindelijk kan ik wel zeggen dat het leven in en met een andere cultuur zeker een goede ervaring is. Een ervaring die ik alle studenten aanraadt, niet alleen om alle goede feesten die er gegeven worden natuurlijk! Nee, ook wel een klein beetje voor de nieuwe ideeën en inzichten die je opdoet en die zomaar veel betekenend voor je kunnen zijn op het moment dat je terug komt van een lange reis.

  • 03 November 2015 - 19:34

    Anita:

    fijn, om te leren dat anderen landen kinderen de ruimte geven om zich te ontwikkelen op alle gebieden.
    Ze krijgen de ruimte om sociaal en motorisch een goede start te maken.
    blijf ontdekken en schrijven bas,alleen dan is verandering mogelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 2409
Totaal aantal bezoekers 19353

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2015 - 17 December 2015

Studeren in Aarhus

15 November 2012 - 14 Januari 2013

2 maanden in India

15 Mei 2012 - 27 Juni 2012

Backpackend door azie

16 Mei 2011 - 01 Juli 2011

Backpackend door Thailand

Landen bezocht: