Altijd diezelfde zin.. - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Bas Senden - WaarBenJij.nu Altijd diezelfde zin.. - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Bas Senden - WaarBenJij.nu

Altijd diezelfde zin..

Door: Bas Senden

Blijf op de hoogte en volg Bas

12 September 2015 | Denemarken, Århus

Ik heb het zo veel studenten horen zeggen.. Altijd diezelfde zin. En Waar dat het is.. We duwen al die kennis naar binnen voor het volgende tentamen en een aantal weken later hoor je het.. ‘’Ik ben alles wat ik geleerd heb alweer vergeten’’. Wat is dat toch, met al die theorie die we moeten leren om goede pedagogen te worden? Is dat wel echt zo belangrijk als dat ze ons vaak laten denken?

Denemarken heeft me zeker een andere kijk gegeven op dit gebied. Voordat ik ging studeren kreeg ik vaak de vraag: ‘’wat ga je eigenlijk precies doen in Denemarken?’’. En iedereen kreeg hetzelfde antwoord: ‘’Hoe je met creativiteit pedagogisch werk kan ondersteunen’’. Erg vaag dus.. Nu zijn we ruim vier weken verder en weet ik beter… Ik geloof dat ik nog niet veel verteld heb over wat ik hier precies doe, maar ik wil het graag met jullie delen en ben benieuwd naar jullie mening op dit gebied!

De minor heet Heart, Head and Hands en is behalve creativiteit ook sterk gericht op de persoonlijke ontwikkeling. De college’s en literatuur zijn ingeruild voor tekenboeken, dramalessen, spellen en veel persoonlijke reflecties en sociale bezigheden. Nu vragen jullie je misschien af wat daar nou mee te leren valt? Ik denk dat het antwoord te vinden is in de vraag wat nou eigenlijk belangrijk is als aankomend pedagoog… Gaat het in een sociaal beroep meer om wie je bent of om wat je weet? En dat is precies de balans die we hier opzoeken. We leren elkaar en onszelf kennen, een voorbeeld hiervan is duidelijk te zien in het filmpje uit het vorige reisverslag!

Wat denken jullie? Gaat het meer om wat je weet of om de persoon die je bent? En waar ligt de balans?

Een ander goed voorbeeld is het kamp van afgelopen week. Het was één groot avontuur met veel nieuwe ervaringen. Het avontuur begon met het liften naar de kampplaats. Als onervaren hitchhiker was dit wel even spannend, maar ik werd er meteen verliefd op. De mensen die je leert kennen en de spanning die ermee gepaard gaat is voor mijn gevoel heerlijk. Bovendien is er geen goedkopere manier om het land te verkennen! Ik raad iedereen aan dit een keer te proberen. Tijdens de drie dagen zaten we in een huisje in de duinen, met heerlijk weer!! Natuurlijk heb ik hier gretig gebruik van gemaakt en werd er iedere dag in de zee gezwommen en buiten geslapen met het beste plafond boven mijn hoofd wat deze aarde te bieden heeft.

Omdat het liften naar het noordwesten (blokhus) zo goed ging besloten we de volgende dag om naar de top van Denemarken te liften (grenen). Hier komen de Baltische en de Noordzee samen. Vreemd genoeg is dit ook echt goed te zien. Van grenen was het een aardig eind terug naar Aarhus en dit was dan wel weer een hele opgave!

Tot nu toe zijn het een aantal erg interessante weken geweest met veel feesten. Ook dit hoort bij de ervaring natuurlijk! En hoewel het aanvoelt als een vakantie wordt er toch ook veel geleerd. Alleen dit keer niet uit de boeken.

  • 12 September 2015 - 22:00

    Etienne :

    Over 4 weken een kleine spoedcursus!
    Datgene wat jij schrijft is heerlijk te volgen. Klasse kerel en ga zo door!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 19355

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2015 - 17 December 2015

Studeren in Aarhus

15 November 2012 - 14 Januari 2013

2 maanden in India

15 Mei 2012 - 27 Juni 2012

Backpackend door azie

16 Mei 2011 - 01 Juli 2011

Backpackend door Thailand

Landen bezocht: